Van Links naar Rechts

Hoe komt het dat binnen een kunststroming de ene kunstenaar in de vergetelheid raakt, terwijl de andere uitgroeit tot een icoon? Museum Arnhem, bekend om zijn collectie van het neo-realisme met kunstenaars als Dick Ket, Carel Willink en Pyke Koch, onderzoekt deze vraag. De tentoonstelling Van Links naar Rechts (13 mei – 20 november 2022) biedt een vernieuwende blik op een eeuw neo-realisme en belicht de impact van politieke spanningen in het interbellum. De economische crisis van 1929 en de opkomst van Hitler in 1933 hadden een diepgaand effect op kunstenaars in Nederland, zowel in hun werk als in hun persoonlijke levens en carrières, tegen de achtergrond van toenemende sociale polarisatie.
Meer info
Graphic Design
Dana Dijkgraaf
Tentoonstellingsontwerp
Paul Toornend
Tentoonstellingsproductie
Studio met met
Belettering
Promosign
Expositie fotografie
Eva Broekema

Concept
Dit klimaat van politieke verdeeldheid leidde ertoe dat sociaal betrokken en activistische kunstenaars lange tijd werden genegeerd in de kunstgeschiedenis. In Van Links naar Rechts presenteert Museum Arnhem een inclusiever beeld van het interbellum dan ooit tevoren. Herontdekte progressieve kunstenaars zoals Berthe Edersheim, Harmen Meurs en Nola Hatterman, die eerder over het hoofd werden gezien, worden in deze tentoonstelling naast bekende namen als Carel Willink, Raoul Hynckes en Pyke Koch geplaatst.

Wat hebben we gemaakt?
Geïnspireerd door het thema van politieke polarisatie hebben we een grafisch ontwerp ontwikkeld dat deze tegenstellingen visueel weerspiegelt. We gebruikten typografie die doet denken aan de vetgedrukte krantenkoppen en activistenborden uit die tijd—belangrijke communicatiemiddelen in deze politiek geladen periode. De titel van de tentoonstelling is letterlijk in tweeën gesplitst om de tegenstelling tussen de verschillende groepen kunstenaars te benadrukken. Kleinere teksten in de tentoonstelling hebben gescheurde randen en drukkerstekens, wat subtiel verwijst naar kranten en naar de titel van de expositie zelf. Deze aanpak sluit nauw aan bij de inhoud van de kunstwerken, omdat het neo-realisme vaak inspiratie put uit het alledaagse leven. En wat is alledaagser dan het nieuws?

Sparkles
Het tentoonstellingsontwerp won een Bronzen European Design Award 2023. De politieke polarisatie komt ook tot uiting in het ruimtelijke ontwerp, met name in de tweede tentoonstellingsruimte, waar de ene zijde paars en de andere oranje is geschilderd. De eerste ruimte toont werken van vóór deze turbulente periode en bevat slechts kleine kleuraccenten op de muren om aan te geven dat de polarisatie in aantocht was. De paarse muren zijn met spuitverf aangebracht voor een ruw, authentiek effect. De gekozen tentoonstellingskleuren—paars en oranje—zijn geïnspireerd op een politieke poster uit 1944, ontworpen door kunstenaar Arend Meijer. Dit doordachte ontwerp versterkt het narratief en nodigt bezoekers uit om zich te verdiepen in de historische context van de geëxposeerde werken.

Minder info

Making of: