Movements at the Margins of Public Space
Concept
Dit boek gaat niet alleen over beweging – het beweegt ook zelf. Het dwaalt door gedachten en tekeningen, vragen en ontdekkingen, en vormt zo een choreografie van het alledaagse. Mariken Overdijk maakt voelbaar dat een kunstwerk nooit een op zichzelf staand moment is, maar een handreiking: een mogelijkheid die, hoe subtiel ook, levens voorgoed kan veranderen.
Wat hebben we gemaakt?
Omdat het boek draait om lichamen in relatie tot ruimte, om dwalen en zoeken, wilden we een ontwerp maken dat die ervaring tastbaar maakt. We kozen voor een Japanse vouwtechniek, waarmee de pagina’s letterlijk lagen en marges krijgen die uitnodigen tot ontdekken. In de vouwen bevinden zich met de hand getekende werken van Mariken – alleen zichtbaar voor wie durft te gluren. Door het lichte papier zijn de tekeningen al subtiel zichtbaar onder de tekst, alsof ze je zachtjes fluisteren dat er meer te zien is. Dit spel met zichtbaarheid voelde als een perfecte vertaling van het zoeken, het stilstaan bij het ongemerkte, het kijken onder de oppervlakte.
Sparkles
Het ontwerpen van The City as Anthology was een bijzonder proces. Het is zeldzaam dat de vorm van een boek zo naadloos aansluit bij de inhoud. Met gevouwen pagina’s, gelaagde beelden en stille suggesties is het boek zelf een wandeling geworden. Een zachte uitnodiging om te vertragen, te dwalen, en opnieuw te kijken. Een boek dat niet schreeuwt, maar fluistert: “Kom, ontdek.”